امنیتامنیت بین‌المللامنیت منطقه‌ایانتشاراتکتاب

کتاب «داعش و عصبیت؛ رهیافتی نوخلدونی به شکل‌گیری و دولت‌سازی داعش»

تفکر اجتماعی ابن‌خلدون و مفاهیم وی بیشتر از دو جهت مناقشه‌برانگیز بوده است. ابتدا اینکه اندیشه‌های وی به خودی خود بحث‌برانگیز بوده و نشانه‌هایی از گسست در اندیشه اجتماعی قدیم مشاهده می‌شود. دوم اینکه شمار زیادی از محققان اسلامی و غربی به شرح و تفسیر آرای وی برآمده و تفاسیر متفاوتی از زوایای مختلف فلسفی،‌ تاریخی، جامعه‌‌شناختی و مردم‌شناختی اندیشه‌های وی پرداخته و تفاسیر متناقض موجب بروز مجادلات و ابهاماتی در شرح و فهم اندیشه وی شده است. بر این اساس، کتاب حاضر به دو بحران در خصوص مطالعات و پروژه‌های ابن خلدونی می‌پردازد: بحران شرح و تفسیر اندیشه اجتماعی ابن‌خلدون و بحران کاربست و تلفیق با تمرکز بر مفهوم عصبیت وی. محور نخست به مناقشات در شرح و تفسیر اندیشه اجتماعی– سیاسی ابن‌خلدون اختصاص دارد و محور دوم به مشکلات ناشی از کاربست مفهوم عصبیت در خصوص پدیده‌های سیاسی و اجتماعی معاصر یا تلفیق این مفهوم با نظریات مدرن اجتماعی.

نویسنده کتاب

احمد مهربان دافساری فارغ‌التحصیل دکتری علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی است. برخی حوزه‌های پژوهشی مورد علاقه ایشان مسائل خاورمیانه، تروریسم، جنگ‌های منطقه‌ای و پدیده اسلام‌گرایی و همچنین اسلام‌هراسی و پیامد جنگ‌های منطقه‌ای در کشورهایی چون عراق‌، افغانستان و پاکستان است. برخی از مقالاتی که وی به تنهایی در نگارش آن نقش داشته است از این قرار است: – جنگ علیه تروریسم و افزایش حملات انتحاری در عراق و افغانستان – ظرفیت‌های عصبیت برای تبیین نظری پدیده‌های سیاسی- اجتماعی در جهان اسلام – ایدئولوژی سید قطب و اسلام رادیکال

کتاب «مطالعات امنیت معاصر» در ۲۲۴ صفحه در قطع وزیری و به قیمت ۳۲۰٫۰۰۰ریال از تاریخ بیستم تیرماه ۱۳۹۸ در اختیار علاقه مندان خواهد بود.

پیش‌خرید مستقیم با تخفیف از فروشگاه اینترنتی پژوهشکده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا