امنیتانتشاراتسالنماموضوعی

سالنمای امنیت ملی شماره ۱۰

امنیت ملی محصول کشورداری متوازن و خردگرایانه است. منظور از توازن در کشورداری، جامعیت سیاست‏‌گذاری‏‌ها و توجه همزمان به همه ابعاد در تدوین سیاست‏‌های کلی اداره کشور و اجرای آن سیاست‌‏هاست. خردگرایانه بودن نیز به معنای اتکای تصمیم‏‌ها بر شناخت عینی و واقعیت‏‌های محیط پیرامون و تلاش مستمر برای تحقق آرمان‏‌ها و اهداف با توجه به مقتضیات، محدودیت‌‏ها ومقدورات است. بر این اساس، تأمین امنیت ملی را نمی‌‏توان به مسئولیت یک یا چند نهاد تقلیل داد؛ بلکه باید آن را شرایطی در نظر گرفت که محصول اداره مطلوب و متوازن همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی- اجتماعی، دفاعی- امنیتی و زیست‏ محیطی کشور است. به سخن دیگر، تأمین پایدار امنیت ملی زمانی تضمین می‏‌شود که تمامی دستگاه‏‌های سیاست‌‏گذاری و اجرایی کشور در هر سه سطح ملی، استانی و شهرستانی، عملکرد متوازن و خردگرایانه داشته‏ باشند. علاوه بر این، لازم است میان بعد داخلی و خارجی کشورداری (سیاست‏‌های داخلی، منطقه‏‌ای و بین‏‌المللی) نیز توازن و هم‏‌افزایی مورد توجه قرار بگیرد. این نگاه به نحوه تأمین امنیت ملی، به ویژه با آغاز گام دوم انقلاب اسلامی در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری و همچنین جنگ همه‏‌جانبه روانی- اقتصادی دشمن علیه کیان جمهوری اسلامی که تعادل و خردورزی را در همه عرصه‏‌ها نشانه رفته است، اهمیت و ضرورتی دوچندان دارد. از این رو، دست‏‌اندرکاران سال‏نما، در دهه دوم تولید این محصول، ذیل همین گفتمان به برآورد تحولات امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در دو سطح داخلی و خارجی خواهند پرداخت.
پژوهشکده مطالعات راهبردی، بر مبنای برداشت فوق از امنیت ملی، طی نُه سال گذشته به فضل الهی و همت پژوهش‌گران و همکاران علمی، محصول راهبردی و مرجع سالنمای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را منتشر کرده و هم‌‏اکنون دهمین شماره سال‏نما را که به رویدادها و تحولات محیط راهبردی ایران در سال ۱۳۹۸ پرداخته و نمایی از وضعیت محیط راهبردی ایران را در سال ۱۳۹۹ ارائه می‏‌دهد، تقدیم کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی در تمام سطوح ملی، استانی و شهرستانی می‏‌نماید.
تجارب دولت‌‌های ملی و یافته‏‌های مراکز مطالعاتی موفق و تأثیرگذار از جمله پژوهشکده مطالعات راهبردی نشان‌دهنده آن است که شناخت و تأمین امنیت ملی از اصول نسبتاً مشخصی پیروی می‌کند که بی‌توجهی به آن‏ها می‌تواند پیامدهای خسارت‌باری برای کشور به دنبال داشته باشد.

از همین رو در این شماره از سالنما موضوعات در دو سطح داخلی و خارجی، ۱۰ بُعد و ۷۳ مدخل و بالغ بر ۱۱۴۰ صفحه مورد بررسی قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا