انتشاراتکتاب

عربستان سعودی؛ تحولات، چالش‌ها و چشم‌انداز

عربستان سعودی بازیگری کلیدی در تحولات منطقه خاورمیانه است. از نظر سیاسی، این پادشاهی در میان کشورهای اسلامی و عربی نفوذ بالایی دارد و تلاش می‏‌کند در سطح بین‏‌المللی نیز حمایت بازیگران بزرگ جهانی به ‏ویژه آمریکا را نسبت به سیاست‏‌های داخلی و منطقه‏‌ای خود جلب کند.

از لحاظ اقتصادی، عربستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت جهان است و از این نظر، کشوری ثروتمند محسوب می‌‏شود که دلارهای نفتی فراوان آن، پشتوانه سیاست‌‏های داخلی، منطقه‌‏ای و جهانی آل‏ سعود است. پادشاهی سعودی از نظر نظامی، سومین کشور پرهزینه جهان به ‏شمار می‌‏رود. به ‏لحاظ فرهنگی نیز با توجه به قرارگرفتن اماکن مقدس مسلمانان در خاک عربستان، این کشور جایگاه بالایی نزد مسلمانان دارد و سیاست‌‏های حکمرانان این کشور در حمایت از گروه‌‏های افراطی و تندرو، نقش بسیار مهمی در شکل‏‌گیری و گسترش تفکرات سلفی- تکفیری در منطقه و جهان داشته است.

عربستان سعودی در سال‏‌های اخیر و پس از روی کار آمدن ملک سلمان، تحولات جدیدی را تجربه کرده است. این تحولات بیشتر در بستر قدرت‌‏گرفتن محمد بن سلمان و در راستای تحکیم قدرت این شاهزاده جوان، بلندپرواز و ماجراجو، قابل تحلیل و ارزیابی است. محمد بن سلمان که پس از پادشاه‏‌شدن پدرش، روند ارتقای موقعیت خود را آغاز کرد، در طول کمتر از سه سال تمامی رقبای خود را از صحنه کنار زد و به مقام دوم پادشاهی سعودی رسید.

به این ترتیب، او هم‌‏اکنون نزدیک‏ترین شاهزاده نسل سوم سعودی به تخت و تاج پادشاهی است و از هیچ تلاشی برای قبضه کامل قدرت و تثبیت موقعیت خویش در روند رسیدن به این تخت و تاج دریغ نمی‌‏کند. برنامه‏‌های بلندپروازانه و سیاست‏‏‌های جاه‌‏طلبانه محمد بن سلمان در داخل و خارج در چند سال اخیر، باعث طرح سوالات زیادی درباره ماهیت و چشم‏‌انداز اقدامات سعودی‏‌ها شده است.

پژوهشکده مطالعات راهبردی با درک نیازها و دغدغه‏‌های موجود برای فهم مسائل عربستان سعودی، به ‏ویژه سیاست‏‌های محمد بن سلمان، نگارش کتاب حاضر را در دستور کار خود قرار داد. حاصل کار در قالب ۱۲ مقاله به بررسی تحولات، چالش‌‏ها و چشم‌‏انداز مسائل این پادشاهی پرداخته که امید است بتواند بخشی از نیازهای پژوهش‏گران حوزۀ کشورهای جنوبی خلیج فارس، و به ‏ویژه عربستان سعودی را تأمین نماید. مطالعۀ کتاب برای دانشجویان علوم سیاسی و روابط بین‏‌الملل، جغرافیای سیاسی و علاقمندان مباحث راهبردی مربوط به عربستان سعودی مفید خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا