امنیتطرح پژوهشیمسئله شناسی پیشرفت امنیت استانی

مسئله‌شناسی پیشرفت و امنیت

در راستای این ضرورت، پژوهشکده مطالعات راهبردی از سال ۹۷ اقدام به طراحی یک کلان پروژه با عنوان «مسئله شناسی پیشرفت و امنیت استانی» کرده است. این پروژه بر اساس چارچوب نظری «امنیت به مثابه محصول کشورداری» برآن است تا با انجام پژوهشی نظام‌مند در استان‌های کشور، مسائل حکمرانی در هر استان را شناسایی و برای آگاهی سیاست‌گذاران ملی و استانی در اختیار آنان قرار دهد.

آرمان این پروژه آن است که از طریق استخراج مسائل، اولویت‌بندی آنها و ارائه راهبردهایی برای حل مسائل، بتواند کمبود تجربه حرفه‌ای و شناخت تخصصی کارگزاران از حوزه تحت مسئولیت را که ناشی از برخی اشکالات در «چرخه گردش کارگزاران» است، از بین ببرد.

ضمن آنکه ارائه همزمان یافته‌ها به سیاست‌گذاران ملی و استانی، می‌تواند تناسب و سازگاری سیاست‌ها و تصمیم‌ها با مسائل حکمرانی در اقلیم‌های مختلف کشور را افزایش دهد. ذکر این مطلب لازم است که علت نامگذاری پروژه کلان به نام «مسئله‌شناسی پیشرفت و امنیت»، تأکید پژوهشکده بر این نکته است که تحقق آرمان امنیت از مسیر پیشرفت می‌گذرد. اگرچه رابطه دو مقوله پیشرفت و امنیت بسیار پیچیده است و در جامع‌ترین برداشت می‌توان ارتباطی متقابلاً قوام‌بخش میان آنها متصور بود؛ اما بر اساس «چارچوب نظری امنیت به مثابه محصول کشورداری»، رسیدن به آرمان امنیت ملی، پس از نهادینه شدن یک نظام سیاسی و تثبیت آن، مستلزم تحقق پیشرفت در برداشت بومی آن است. ناگفته پیداست که پیشرفت با شاخص‌هایی که در الگوی اسلامی-ایرانی از آن وجود دارد، نیازمند کشورداری کارآمد است و این سلسله پژوهش‌ها می‌ک‏وشند با افزایش شناخت سیاست‌گذاران از وضعیت حکمرانی و مسائل آن، در راستای رسیدن به وضعیت پیشرفته تأثیرگذار باشند.

بر همین اساس تا کنون این طرح برای ۳ استان نهایی شده و هم اکنون به صورت نسخه چاپی منتشر و در اختیار محققان و سایر علاقه‌مندان قرار دارد.
۱٫ مسئله‌شناسی پیشرفت و امنیت – استان اصفهان
۲٫ مسئله‌شناسی پیشرفت و امنیت – استان خراسان رضوی
۳٫ مسئله‌شناسی پیشرفت و امنیت – استان زنجان
۴٫ مسئله‌شناسی پیشرفت و امنیت – استان لرستان
۵٫ مسئله‌شناسی پیشرفت و امنیت – استان کردستان
۶٫ مسئله‌شناسی پیشرفت و امنیت – استان هرمزگان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا