انتشاراتکتاب

تحول در سیاست خارجی هند

توافق ملی در هند برای تبدیل‌‏شدن به قدرت جهانی از آن جهت دارای ارزش است که این کشور بیش از ۲۰۰ سال مستعمره انگلستان بوده است. نتیجه استعمار نابودی سیستم سیاسی و ساختارهای اقتصادی هند بود. هم‌‏اکنون در مدت کمتر از یک‏ قرن پس از استقلال شوروی در میان رهبران و مردم این کشور برای تبدیل‏‌شدن به قدرت جهانی پدید آمده است.

رهبران هند پس از تجربه راهبردهای سیاسی متفاوت در سیاست خارجی و اقتصادی در‏ نهایت سیاست اقتصاد آزاد و گسترش روابط با غرب را برگزیدند. سیاستی که توانسته به رشد سریع اقتصادی این کشور بینجامد و موقعیت آن را در سطح بین‌‏المللی و منطقه‌‏ای بالا ببرد. به‏‌رغم این دستاورد، هند همچنان در تبادل با قدرت‏‌های برتر و رقبای منطقه‌‏ای آسیب‌‏پذیر است. این آسیب‏‌پذیری را در روابط‏ خارجی این کشور می‏‌توان مشاهده کرد.

کتاب تحول در سیاست خارجی هند نوشته مهناز و مهدی ظهیری‌نژاد در ۱۰ فصل تلاش دارد آشنایی لازم را به خوانندگان در خصوص روند تغییرات در روابط ‏خارجی هند با دیگر کشورها پس از استقلال و به‏‌ویژه پس از جنگ سرد و اصلاحات اقتصادی در این کشور ارائه دهد. برای درک موقعیت هند و عملکرد رهبران سیاسی این کشور در سیاست خارجی، نظریه وابستگی اقتصادی جوزف نای و رابرت کوهن مدنظر قرار گرفته است.

عوامل تاریخی تاثیرگذار بر سیاست خارجی هند، نقش نهادهای سیاسی در سیاست خارجی هند، سیاست خارجی هند در دوره‌های جنگ سرد و پس از جنگ سرد و سیاست خارجی هند در قبال قدرت‌ها و مناطق مختلف اعم از خاورمیانه و ایران از جمله فصول این کتاب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا