کتاب

تازه‌های نشر ویژه سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

درآمدی بر جامعه‌شناسی احساس امنیت سیاسی در جمهوری اسلامی ایران

احساس امنیت سیاسی، یک برساخت اجتماعی و مفهومی چندوجهی است که مستمراً در میدان‏‌های اجتماعی بازتولید می‏‌شود. در میان نیروهای اجتماعی و سیاسی کشور، نخبگان سیاسی بیش از هر گروه دیگری احساس امنیت یا ناامنی سیاسی را درک کرده و از آن تأثیر می‌‏پذیرند. کتابی که در دست دارید، اثری نوآورانه است که می‌‏تواند هم از جنبه موضوعی و هم از جنبه روش‌‏شناختی به غنای ادبیات در این حوزه مطالعاتی کمک کند. مطالعه عوامل اجتماعی موثر بر احساس امنیت سیاسی در میان نخبگان سیاسی و تعیین سهم هر کدام از آنها، اصلی‏‌ترین هدف نگارش کتاب حاضر بوده و مطالعه آن برای کارشناسان، پژوهشگران و دانشجویان حوزه‏‌های مختلف علوم سیاسی، اجتماعی و امنیتی مفید خواهد بود.

 

قدرت ملی؛ چارچوبی نوین برای سنجش و تحلیل

چگونه می‎توان قدرت ملی کشورها را اندازه گرفت؟ کتابی که در دست دارید برای پاسخ به این پرسش، ابتدا به مبانی و مفاهیم قدرت به طور عام و قدرت ملی به طور خاص پرداخته و سپس نگرش‎های متفاوت به قدرت ملی را شرح داده است. در ادامه، مؤلفه‌‏های قدرت ملی و روش‎ها و الگوهای متفاوت برای سنجش آن مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت، الگوی پیشنهادی برای سنجش و ترازیابی قدرت ملی کشورها ارائه شده است. مطالعۀ این کتاب برای پژوهشگران و دانشجویان حوزه‎های مختلف علوم سیاسی، دفاعی، اجتماعی و امنیتی مفید خواهد بود.

 

روانشناسی سیاسی خشونت؛ تحلیل کنش معطوف به خشونت داعش

روان‏شناسی تروریسم، به مثابه بخشی از روان‌شناسی خشونت، هم تروریست را قربانی می‏‌بیند و هم کسانی را که آماج حملات تروریستی هستند. بنابراین، کارشناسان امنیتی، جامعه‏‌شناختی و روان‏شناسی باید با همکاری هم شناخت و درک خود را از خشونت سیاسی و تروریسم جدید شکل داده و ارتقا بخشند. در این چارچوب، کتاب حاضر متن ایده‏‌آلی است هم برای رشته‏‌های دانشگاهی و هم نهادها و کارگزاران درگیر در شناخت و مبارزه با تروریسم و گروه‏های تروریستی.

 

کشورهای خلیج فارس در اقتصاد بین‌الملل

کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به عنوان بخش مهمی از بازیگران محیط راهبردی ایران نقش مهمی در تحولات منطقه ایفا می‌کنند. برخی از آنها با جـدا کردن راه خود از رونـدهای کلی منطقه‌ای، مناسبات متفاوتی با کشورها، شرکت‌ها و سازمان‌های فرامنطقه‌ای برقرار کرده‌‏اند. کتاب حاضر به بررسی نسبت این کشورها با اقتصاد بین‌الملل می‌پردازد. جامعۀ ایرانی می‏‌تواند با استفاده از تجربه این کشورها در تعریف نسبت خود با نظام اقتصاد بین‌الملل گام‌های موفق‌تری بردارد. مطالعه کتاب برای دانشجویان رشته‌های علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای، و نیز کارشناسان، دولتمردان و سیاستگذاران کشور توصیه می‌شود.

 

امنیت زیست محیطی ایران

طی چند دهه اخیر برخاسته از فرایند توسعه، رشد جمعیت و آزمندی‎های انسانی، دست‌اندازی‎های فزاینده و بارگذاری‎های بی‌رویه‎ای در زیست‎کره رخ داده‎ به گونه‎ای که پیامدهای آن ماندگاری حیات و تمدن بشر را به مخاطره افکنده است. هراس از مخاطرات یاد شده و بیم از پیامدهای آن پس از فروپاشی شوروی، امنیت زیست‌محیطی را در جایگاه یکی از سویه‎های نوین امنیت ملی بالا کشید. در این میان، پدیده‎هایی مانند تغییر آب و هوا و بحران آب بسامد بیشتری در کانون‌های علمی و مراکز مطالعات امنیتی داشته‎اند. کتاب حاضر کوششی در تبیین سویه‌های مختلف امنیت زیست‌محیطی و نیز تبیین برخی چالش‎های زیست‌محیطی کشورمان است که مطالعه آن به دانشجویان علوم جغرافیایی و علوم سیاسی توصیه می‎شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا