سمینار تروریسم، افراط‌گرایی و امنیت منطقه‌ای غرب آسیا

کنفرانس امنیتی تهران گفتمان واحدی در سطح نخبگان علمی و اجرایی ایجاد کرده است

دبیر دومین کنفرانس امنیتی تهران از مشارکت ۸۰ مهمان خارجی و پژوهشگران ارشد ۲۵ موسسه در این کنفرانس خبر داد و گفت: کنفرانس امنیتی تهران در ایجاد گفتمان نسبتا واحدی در سطح نخبگان علمی واجرایی کشور موثر بوده است.

سید جلال دهقانی فیروز آبادی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا گفت:در این کنفرانس که ۱۸ دی ماه برگزار می‌شود بیش از ۸۰ مهمان خارجی هم در سطح نخبگان اجرایی و هم نخبگان علمی از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای حضور خواهند داشت. وی خاطرنشان کرد: علاوه بر پژوهشگران ارشد ۲۵ موسسه همکار داخلی این کنفرانس، صاحبنظران منطقه‌ای هم دعوت شده‌اند و امیدواریم شاهد تعامل و تبادل نظر نخبگان داخلی و منطقه‌ای در این کنفرانس باشیم.

** سه نشست در یک روز

دبیر کنفرانس امنیتی تهران با اشاره به برگزاری سه نشست در روز دوشنبه اظهار کرد: نشست اول تحت عنوان “سیاست خارجی و امنیت منطقه‌ای” به دو موضوع معماری ترتیبات امنیتی غرب آسیا و نقش ایران و همچنین قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در امنیت منطقه‌ای غرب آسیا خواهد پرداخت.
وی نشست موضوع دوم را “اقتصاد و امنیت منطقه‌ای” عنوان کرد و گفت در این نشست ابعاد امنیت اقتصادی منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. دبیر کنفرانس امنیتی تهران یادآور شد: نشست سوم با عنوان “دفاع و امنیت منطقه‌ای” نیز بعد از ظهر دوشنبه برگزار می‌شود. این نشست نیز شامل دو بخش همکاری‌های دفاعی و امنیتی در غرب آسیا؛ نقش محور مقاومت و موضوع فلسطین و روندهای تسلیحاتی و امنیت غرب آسیا است. به گفته دهقانی، سخنران اصلی نشست سیاست خارجی و معماری ترتیبات امنیتی “محمد جواد ظریف” وزیر امور خارجه و سخنران نشست دفاع و امنیت منطقه‌ای نیز “سرتیپ امیر حاتمی” وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خواهند بود. ضمن اینکه “علی لاریجانی” رئیس مجلس شورای اسلامی نیز سخنران اختتامیه این کنفرانس خواهد بود.

** مجمعی برای گفت و گو و اعتمادسازی

رئیس دبیرخانه دائمی کنفرانس امنیتی تهران هدف از برگزاری کنفرانس امنیتی تهران را ایجاد مجمعی برای گفت و گو، اعتمادسازی و تقویت همکاری بین کشورهای غرب آسیا برای رسیدن به امنیت و پیشرفت جمعی عنوان کرد و گفت: علاوه بر این کنفرانس امنیتی تهران زمینه مناسبی برای تقویت و تحکیم رایزنی و همکاری بین کشورهای منطقه فراهم می‌کند. دهقانی فیروز آبادی ادامه داد: هدف دیگر برگزاری این کنفرانس، تاکید بر ضرورت تدوین الگوی امنیت منطقه‌ای بومی درون‌زا و بحث و بررسی در مورد امنیت منطقه‌ای و سازوکارهای تامین آن با مشارکت همه کشورها و در واقع شناخت دقیق منطقه، فرصت‌ها و چالش‌های امنیتی پیش روی منطقه مشارکت در تصمیم‌سازی هم‌اندیشی درون منطقه‌ای است.
وی “تبیین رویکرد امنیتی و نقش سازنده ایران در امنیت منطقه ای” و “ایجاد یک اتفاق نظر یا اجماع در سطح ملی در مورد رویکرد امنیتی ایران در غرب آسیا” را از دیگر اهداف برگزاری این کنفرانس عنوان کرد. استاد دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: بخش نخست این کنفرانس که بیشتر جنبه علمی و نظری و تئوریک دارد شامل ۹ سمینار یا همایش در ابعاد مختلف امنیتی است که در ماه‌های اخیر برگزار شده است.

** هشت سمینار مقدماتی

به گفته رئیس دبیرخانه دائمی کنفرانس امنیتی تهران بجز سمینار نخست که در بیروت برگزار شد، هشت سمینار در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مهم کشور مانند دانشگاه‌های شهید بهشتی، دانشگاه تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی، دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری موسساتی مثل شورای راهبردی روابط خارجی، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، انجمن علوم سیاسی، موسسه ابرار معاصر تهران و پژوهشکده مطالعات راهبردی برگزار شده است.
وی یادآور شد: در این سمینارها ابعاد مختلف امنیت در قالب نشست‌هایی تحت عناوین روندهای تسلیحاتی، حکمرانی و امنیت منطقه‌ای، هویت‌های نوظهور، قدرت‌های بزرگ و امنیت منطقه‌ای، تروریسم و افراط‌گرایی، انقلاب ارتباطات در فضای مجازی، توسعه اقتصادی، مخاطرات زیست‌محیطی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: یکی از اهداف مهم این کنفرانس شناسایی الگوی امنیتی مناسب برای غرب آسیا و بررسی نقش بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و تهدیدات و چالش‌های امنیتی بود که بررسی قرار گرفته است.
دهقانی افزود: علاوه بر این راهکارهای تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای در غرب آسیا، نقش مردم در امنیت منطقه، امنیت انسانی و همچنین رابطه اقتصاد و امنیت منطقه‌ای و تهدیدات ناشی از توسعه نیافتگی، محرومیت، تبعیض و فساد از دیگر محورهایی بوده که مورد بررسی کارشناسان و پژوهشگران قرار گرفته است.

** ۸۰۰ چکیده مقاله، ۱- جلد مقاله

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به مشارکت دانشگاه‌های مهم کشور و مراکز مطالعاتی و اندیشکده‌های راهبردی اظهار کرد: در فرایند این همایش‌ها بیش از ۸۰۰ چکیده مقاله دریافت شده است و مجموع مقالات ارائه شده در همایش‌های این کنفرانس حداقل ده جلد خواهد بود.
دبیر کنفرانس امنیتی تهران ادامه داد انتظار می‌رود این مقالات علاوه بر جنبه‌های کاربردی و راهبردی به یافتن الگوی امنیت منطقه‌ای مناسب و همچنین یک فرایند تولید ادبیات مطالعات امنیت منطقه‌ای کمک نماید.
وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان انتظار داشت برگزاری چنین کنفرانسی زمینه‌ساز ارائه سند راهبرد امنیتی در کشور شود گفت: در واقع ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم چنین هدفی در این کنفرانس به دست بیاید با این حال، برگزاری این کنفرانس از سازوکارهایی است که کمک می‌کند با مشارکت نخبگان علمی و اجرایی، محافل دانشگاهی و مراکز اجرایی و تصمیم‌گیری به الگوی امنیتی مورد اجماع در منطقه برسیم.
دهقانی افزود: کنفرانس امنیتی تهران شاید جزو معدود کنفرانس‌هایی بوده که حوزه‌های علمی و اجرایی کشور را به هم نزدیک کرده و در ایجاد گفتمان نسبتا واحدی در سطح نخبگان علمی و دانشگاهی هم کنفرانس مفید و موثر بوده است. وی در خصوص مشارکت نخبگان منطقه در این کنفرانس اظهار کرد: در همایشی که در بیروت برگزار شد بجز چند نفر از ایران بقیه مشارکت‌کنندگان از نخبگان منطقه بودند.
دبیر کنفرانس امنیتی تهران خاطرنشان کرد: برای تدوین الگوی مناسب امنیتی نیازمند این هستیم از دیدگاه‌های بقیه کشورهای منطقه هم استفاده کنیم. علاوه بر این دستیابی به شعار این کنفرانس تحت عنوان احترام و اعتماد متقابل، گفت و گو، همکاری متقابل، امنیت و پیشرفت دسته جمعی نیازمند این است همه کشورهای موثر در تامین امنیت منطقه‌ای در این گفت و گوها حضور داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا